Monday, August 16, 2010

PENDERAAN FIZIKAL KANAK-KANAK

      Penderaan bermaksud melakukan tindakan kejam dan zalim terhadap individu dan akan menyebabkan kecederaan fizikal dan mental. Penderaan fizikal kanak-kanak pula merujuk kepada tindakan kejam yang dilakukan oleh golongan dewasa dan mengakibatkan kecederaan pada anggota badan mangsa disebabkan oleh beberapa faktor.

     Antaranya termasuklah tekanan hidup yang dialami oleh pendera seperti tekanan di tempat kerja dan tekanan emosi akibat daripada pengalaman silam yang pahit. Contohnya, pendera iaitu ibu bapa yang mengalami tekanan kerja yang melampau akan berasa "stress" sekaligus akan melepaskan tekanan tersebut pada anak-anak mereka. Hal ini akan menyebabkan berlakunya penderaan ke atas kanak-kanak tersebut. Selain itu, tekanan emosi pula merujuk kepada masalah psikologi yang dialami oleh pendera. Penderaan yang berlaku disebabkan perasaan ingin membalas dendam kerana pendera telah mengalami perkara yang sama ketika zaman kanak-kanak mereka. Contohnya, pendera yang pernah dikejami ketika zaman kanak-kanak akan berasa geram apabila melihat kanak-kanak hidup riang kerana mereka tidak dapat merasai keadaan sedemikian. Hal ini akan mendorong mereka untuk melakukan kembali kekejaman yang pernah mereka alami dahulu. Selain itu, faktor latar belakang keluarga juga boleh mendorong ke arah penderaan fizikal kanak-kanak seperti taraf hidup yang rendah dan keruntuhan rumah tangga. Melalui faktor-faktor ini, pendera yang kurang dari segi pendidikan akan mudah terjerumus untuk melakukan kekerasan terhadap orang lain terutamanya pada kanak-kanak. Sikap mereka yang tidak mampu mengawal perasaan dengan baik dan cepat marah berlaku disebabkan oleh kurangnya penerapan sifat rasional dalam diri.

       Antara jenis-jenis penderaan yang sering dilakukan adalah memukul, mencubit, menyepak, menyimbah air panas, mencucuk puntung rokok ke atas tubuh kanak-kanak, dan sebagainya. Perbuatan ini akan meninggalkan kesan yang mendalam pada mangsa seperti kecederaan fizikal dan mental. Kecederaan fizikal yang dialami termasuklah cacat anggota badan, terencat akal, lumpuh, dan menyebabkan kematian, manakala kecederaan mental pula termasuklah kemurungan, ketakutan melampau dan sering terasa disisihkan oleh masyarakat. Keadaan ini akan menyebabkan kanak-kanak tersebut tidak mempercayai orang dewasa dan terdapat juga kanak-kanak yang menjadi liar.

       Oleh itu, tindakan segera perlu diambil bagi mengurangkan kadar penderaan fizikal kanak-kanak seperti mengadakan program motivasi, kempen kesedaran, penguatkuasaan undang-undang dan sebagainya. Peranan masyarakat setempat amatlah penting apabila berlakunya kes penderaan iaitu dengan melaporkan kes tersebut kepada pihak yang berkaitan secepat mungkin agar kanak-kanak tidak terus diperlakukan sedemikian lagi. Selain itu, guru juga berperanan penting dalam mendidik kanak-kanak supaya tidak mendekati orang yang tidak dikenali dan sentiasa bergerak secara berkumpulan sekiranya mahu keluar dari rumah.

Norulsalhah binti Hamid,205133

No comments:

Post a Comment