Monday, August 16, 2010

PERKEMBANGAN KOGNITIF KANAK-KANAK

    
Perkembangan Kognitif Kanak-Kanak
    Perkembangan Kognitif bermaksud proses peningkatan keupayaan
pemikiran,pengetahuan dan intelektual.Selain itu , ia juga adalah kemampuan menjanaa akal
budi dalam pelbagai penyelesaian masalah , memahami dan menganalisa.Kanak-kanak dapat
membentuk pengetahuan serta pemahaman baru terhadap pengalaman yang dilaluinya.

    Perkembangan kognitif akan menpengaruhi kehidupan dan masa depan seseorang dan
sering dikaitan dengan proses perkembangan intelektualnya. Melibatkan perubahan-perubahan
dalam kemampuan befikir , kemahiran berbahasa, dan cara individu memperolehi pengetahuan
dari pemerhatian lingkungan persekitarannya. Sebagai contoh,kanak-kanak ini akan mengamati,
mengklasifikasi, menghafal sajak atau doa,menyelesaikan soalan matematik dan menceritakan
semula pengalaman hariannya merupakan proses kognitif awal yang positif bagi seorang kanak-
kanak pada peringkat 2 hingga 7 tahun.
    Secara praktikalnya ibu bapa dapat mempengaruhi perkembangan kognitif kanak-kanak
Dengan memindahkan pengetahuan secara maklumat bicara.Melalui budaya tunjuk ajar secara
Langsung mahupun tidak langsung iaitu tingkah laku ibu bapa itu sendiri dan seterusnya pada
Peringkat operasi formal.Kebiasaannya, kanak-kanak pada peringkat pra sekolah banyak
menggunakan symbol dalam perbualan untuk menunjukkan keupayaan penggunaan bahasa
mereka dan memahami persekitaran dan pemikiran sesuatu benda yang berada di sekeliling.
Kanak-kanak sudah mula berfikir perkara akan dating dan berbincang perkara lepas.Pelbagai
persoalan yang akan timbul pada minda permikiran mereka.
    Sebagai contoh ,kanak-kanak akan mula bertanyakan dari satu persoalan kepada
Persoalan yang lain secara berkaitan sehinggan mereka pasti kewujudan sesuatu atau pun
Kejadian bermula dari punca yang konkrit dan nyata pada pandangan mata kasar mereka
Mereka tidak lagi hanya menumpukan pada perkara yang berkaitan dengan masa depan
Malahan mengambil tahu apa yang telah berlaku pada proses sebelumnya.Oleh sebab itu kita
sebagai ibu bapa seharusnya peka apabila anak-anak mula bertanya akan soalan pertama yang
terlinta di mindanya.Sebagai ibu bapa perlu peka dan yakin dengan jawapan yang akan diberikan
bagi menunjukan sesuatu objek dan membuat perbandingan antara satu same lain.
    Perkembangan kognitif ini juga melibatan keupayaan kanak-kanak menggunakan symbol.
Ini ditunjukan melalui bermain, mengingat dan kemahiran menggunakan bahasa.Seorang kanak-
Kanak itu dapat meniru perbuatan yang dilakukan oleh seorang penari ballet setelah mereka
Melihatnya beberapa hari yang lepas.Keupyaan mereka ini menunjukkan sesuatu objek agak
Terhad dalam bahasa dan mereka cuba menyampaikan maksud dengan menggunakan symbol
Iaitu membuat tarian tersebut.
    Kesimpulannya, kanak-kanak pada tahap ini mula mempunyai kecenderungan untuk
Melakukan aktiviti yang berbentuk menyusun objek, tahu bagaimana untuk meletakkan objek
yang sama berdasarkan kriterianya.Mereka juga sudah mula menggunakan bahasa untuk
mengkategorikan barang. Selain itu , nombor dan warna sudah mula difahami.Kanak-kanak
pada tahap ini sudah mula memahami apa yang tidak difahaminya sebelum ini.Perkembangan
ini sangat penting untuk menjadikan mereka berkeadaan baik dalam segala aspek.Kanak-kanak
akhirnya sudah mula memahami aspek yang melibatankan logic dan mampu untuk
menggabungkan perkara logic dengan permikiran yang abstrak.Pada tahap ini kemampuan
pemikiran yang baru juga akan dipeolehi.Mereka juga berupaya untuk melihat sesuatu perkara
sebagai relative lebih daripada yang jelas seperti meniru dan mempraktikkan kemampuan baru
melalui lawak dan pergaduhan mahupun pergaulan dengan ibu bapa mereka


    Name:Moo Chun Shyan        Matric Number: 205611

melalui lawak dan pergaduhan mahupun pergaulan dengan ibu bapa mereka

Oleh : Moo Chun Shyan  205611

No comments:

Post a Comment